Monday 30 June 2008

MAHASISWA, KEBEBASAN DAN KREATIVITI (Bahagian 1)

Pada dewasa ini banyak rungutan dan demonstrasi yang menyatakan “kebebasan” mahasiswa telah terhakis, dicabul, hak mahasiswa telah ditarik oleh tangan-tangan pihak pentadbir lalu “kreativiti” mahasiswa telah terhapus.
Penulis kadang-kala terfikir dek akal benarkah apa yang dinyatakan didalam laman-laman web mahasiswa pro-pembangkang. Amerika Syarikat gemar berhujah bahawa “kebebasan” mutlak perlu untuk menerapkan “kreativiti” dalam membentuk atau melahirkan orang yang hebat dan geliga.
Jika kita mendengar mahasiswa pro-pembangkang turut melafazkan perkara yang hampir sama dilafazkan oleh Amerika Syarikat mungkin agak keterlaluan penyataan tersebut tetapi jika diteliti irama dan lagu hampir sama.
Mahasiswa pro-pembangkang menyatakan untuk melahirkan mahasiswa yang hebat serta “berkreativiti” perlu bebas dari terikat dengan sebarang peraturan kerana itulah ganjaran untuk melahirkan mahasiswa “berkreativiti”.
Sebaliknya orang yang sama akan berhujah mahasiswa kurang “kebebasan” akan gagal menemui “kreativiti” yang unggul dan itulah hujah-hujah biasa digunakan oleh mahasiswa pro-pembangkang.
Disini penulis tertanya-tanya, adakah benar kesemuanya perlu “kebebasan” dalam melahirkan mahasiswa yang berkreativiti”?. Mungkin apa yang dinyatakan ada kebenarannya tetapi pertimbangan akal fikiran perlu digunakan kerana ia merupakan sebaik-baik kompenan ciptaan tuhan yang terdapat dalam setiap mahluk bergelar manusia.
Penulis berhajat mengajak pembaca berfikir adakah perlu memberi “kebebasan” seperti yang dituntut oleh mahasiswa pro-pembangkang iaitu penghapusan Akta Universiti & Kolej Universiti (AUKU) dalam kita membentuk mahasiswa yang “kreativiti” dan unggul.
Sebelum itu penulis ingin mencetuskan beberapa persoalan antaranya adakah perlu kita memberi “kebebasan” kepada individu untuk membuat apa sahaja yang disukai tanpa memikirkan hak orang lain?. Adakah benar dan di bolehkan seorang peniaga atau usahawan membuat apa sahaja demi mengaut keuntungan dengan “bebas” tanpa perlu mengikut peraturan?.
Penulis tidak fikir “kebebasan” sedemikian boleh diguna pakai dalam mana-mana negara di dunia ini termasuklah Amerika Syarikat yang begitu megah melaungkan “kebebasan” serta bangga menyatakan mereka memelihara hak asasi kemanusian.
Kadang-kala “kebebasan” yang dituntut atas nama hak asasi individu atau pihak tertentu adalah kelompok minoriti sahaja yang memberi kesan kepada golongan majoriti dan lebih parah ia akan melakukan penindasan secara langsung.
Adakah ini yang dikatakan “kreativiti” unggul dalam melahirkan mahasiswa? Adakah mahasiswa seperti ini akan gantikan tampok pemerintahan negara? Adakah ini dikatakan pewaris bangsa?. Jika ini yang berlaku 20 hingga 30 tahun akan datang penulis amat yakin dan percaya anak cucunya akan merempat dibumi sendiri…maaf jika pernyataan ini keterlaluan tetapi penulis hanya melahirkan kegusaran yang bermain-main di jiwa raganya.
Izinkan penulis memberi contoh beberapa senario yang boleh di fikirkan secara kolektif, jika para pengendali sistem pengankutan awam seperti pemandu bas, teksi, LRT melakukan mogok ramai pengguna merupakan kelompok majoriti akan mendapat impaknya. Apabila para nelayan mogok, pengemar ikan akan turut menjadi mangsa yang merupakan kelompok majoriti. Oleh itu, adakah hak mogok yang pada mulanya sebagai alat untuk melahirkan ketidak puashatian atau sebagai perlindungan telah pun menindas kelompok majoriti.
Dua contoh ini boleh mengambarkan bagaimana “kebebasan” yang dituntut boleh menjadi satu bentuk ketidak adilan kepada pihak majoriti jika diberi interpretasi yang ekstrim.

Demonstrasi dan Mahasiswa


Pada dewasa ini banyak rungutan dan demonstrasi yang menyatakan “kebebasan” mahasiswa telah terhakis, dicabul, hak mahasiswa telah ditarik oleh tangan-tangan pihak pentadbir lalu “kreativiti” mahasiswa telah terhapus.
Penulis kadang-kala terfikir dek akal benarkah apa yang dinyatakan didalam laman-laman web mahasiswa pro-pembangkang. Amerika Syarikat gemar berhujah bahawa “kebebasan” mutlak perlu untuk menerapkan “kreativiti” dalam membentuk atau melahirkan orang yang hebat dan geliga.
Jika kita mendengar mahasiswa pro-pembangkang turut melafazkan perkara yang hampir sama dilafazkan oleh Amerika Syarikat mungkin agak keterlaluan penyataan tersebut tetapi jika diteliti irama dan lagu hampir sama.
Mahasiswa pro-pembangkang menyatakan untuk melahirkan mahasiswa yang hebat serta “berkreativiti” perlu bebas dari terikat dengan sebarang peraturan kerana itulah ganjaran untuk melahirkan mahasiswa “berkreativiti”.
Sebaliknya orang yang sama akan berhujah mahasiswa kurang “kebebasan” akan gagal menemui “kreativiti” yang unggul dan itulah hujah-hujah biasa digunakan oleh mahasiswa pro-pembangkang.
Disini penulis tertanya-tanya, adakah benar kesemuanya perlu “kebebasan” dalam melahirkan mahasiswa yang berkreativiti”?. Mungkin apa yang dinyatakan ada kebenarannya tetapi pertimbangan akal fikiran perlu digunakan kerana ia merupakan sebaik-baik kompenan ciptaan tuhan yang terdapat dalam setiap mahluk bergelar manusia.
Penulis berhajat mengajak pembaca berfikir adakah perlu memberi “kebebasan” seperti yang dituntut oleh mahasiswa pro-pembangkang iaitu penghapusan Akta Universiti & Kolej Universiti (AUKU) dalam kita membentuk mahasiswa yang “kreativiti” dan unggul.
Sebelum itu penulis ingin mencetuskan beberapa persoalan antaranya adakah perlu kita memberi “kebebasan” kepada individu untuk membuat apa sahaja yang disukai tanpa memikirkan hak orang lain?. Adakah benar dan di bolehkan seorang peniaga atau usahawan membuat apa sahaja demi mengaut keuntungan dengan “bebas” tanpa perlu mengikut peraturan?.
Penulis tidak fikir “kebebasan” sedemikian boleh diguna pakai dalam mana-mana negara di dunia ini termasuklah Amerika Syarikat yang begitu megah melaungkan “kebebasan” serta bangga menyatakan mereka memelihara hak asasi kemanusian.
Kadang-kala “kebebasan” yang dituntut atas nama hak asasi individu atau pihak tertentu adalah kelompok minoriti sahaja yang memberi kesan kepada golongan majoriti dan lebih parah ia akan melakukan penindasan secara langsung.
Adakah ini yang dikatakan “kreativiti” unggul dalam melahirkan mahasiswa? Adakah mahasiswa seperti ini akan gantikan tampok pemerintahan negara? Adakah ini dikatakan pewaris bangsa?. Jika ini yang berlaku 20 hingga 30 tahun akan datang penulis amat yakin dan percaya anak cucunya akan merempat dibumi sendiri…maaf jika pernyataan ini keterlaluan tetapi penulis hanya melahirkan kegusaran yang bermain-main di jiwa raganya.
Izinkan penulis memberi contoh beberapa senario yang boleh di fikirkan secara kolektif, jika para pengendali sistem pengankutan awam seperti pemandu bas, teksi, LRT melakukan mogok ramai pengguna merupakan kelompok majoriti akan mendapat impaknya. Apabila para nelayan mogok, pengemar ikan akan turut menjadi mangsa yang merupakan kelompok majoriti. Oleh itu, adakah hak mogok yang pada mulanya sebagai alat untuk melahirkan ketidak puashatian atau sebagai perlindungan telah pun menindas kelompok majoriti.
Dua contoh ini boleh mengambarkan bagaimana “kebebasan” yang dituntut boleh menjadi satu bentuk ketidak adilan kepada pihak majoriti jika diberi interpretasi yang ekstrim.

Monday 23 June 2008

Patriotisme, Patriotik, Patriot

Patriotisme
Satu bentuk kefahaman, penerimaan, pengalaman dan keupayaan untuk mempertahankan sesuatu asas pokok yang menjadi dasar negara.
Kecintaan dan kesetiaan yang tidak berbelah bagi terhadap negara dan mempunyai kesanggupan untuk mempertahankan kedaulatan dan maruah negara khasnya apabila berhadapan dengan individu yang dianggap sebagai pembelot negara tanpa tolak ansur

Patriotik
Perasaan kecintaan kepada negara. (Negara dirujuk kepada kerajaan dan rakyat)
Perasaan kebanggaan terhadap apa-apa dasar dan asas kepada pembinaan negara
Perasaan kebebasan seperti rasa gembira, seronok dan selesa terhadap peluang beribadat, memberi pandangan dan memilih pemimpin
Perasaan kesetiaan terhadap pembuat dasar dan pemerintah

Patriot
Seseorang yang mempunyai perasaan cinta, sentiasa menyokong dan mempertahankan negara sendiri secara berterusan dan berpanjangan

PERSOALAN ADAKAH KITA PATRIOTIK

Wednesday 18 June 2008

Warisan


WARISAN

Anak kecil main api,
Terbakar hatinya yang sepi,
Air mata darah bercampur keringat,
Bumi dipijak milik orang.

Nenek moyang kaya-raya,
Tergadai seluruh harta benda,
Akibat sengketa sesamalah kita,
Cinta lenyap di arus zaman.

Indahnya bumi kita ini,
Warisan berkurun lamanya
Hasil mengalir ke tangan yang lain,
Pribumi merintih sendiri.

Masa depan sungguh kelam,
Kan lenyap peristiwa semalam,
Tertutuplah hati terkunci mati,
Maruah peribadi dah hilang.

Kini kita tinggal kuasa,
Yang akan menentukan bangsa,
Bersatulah hati bersama berbakti,
Pulih kembali harga diri.

Kita sudah tiada masa,
Majulah dengan maha perkasa
Melayukan gagah di nusantara 3X