Monday 11 October 2010

Dr. Chua Soi Lek Harus Buat Kerja

Dewakampung melihat desakan YAB Perdana Menteri, yang mahu parti MCA berkerja keras bagi memastikan mengembalikan sokongan masyarakat Cina terhadap MCA dan BN berterusan agar mencapai kemenangan ada rasionalnya. Pemimpin MCA harus berusaha memastikan masyarakat Cina bersama-sama dengan kerajaan bukan hanya memohon duit dari Kerajaan Pusat tetapi tidak pernah memberikan sokongan pada kerajaan ini merupakan satu bentuk perbuatan yang tidak bertanggungjawab.

Dewakampung melihat pemimpin MCA harus bertanggungjawab sepenuhnya diatas apa yang berlaku sebagai contoh dalam dua pilihnaraya kecil iaitu di Parlimen Hulu Selangor & di Sibu termasuk Pilihanraya Umum ke-12 yang lepas dimana perutukkan dan permintaan telah diberikan tetapi sokongan kepada BN semakin merosok, persoalannya mengapa jadi demikian???

Pemimpin MCA yang melihat sokongan pada masyarakat Cina hanya melalui pemberian wang dan projek sahaja dapat menarik semula sokongan masyarakat adalah satu kesilapan besar...sebenarnya kegagalan MCA memahami hati nurani masyarakat Cina serta gagal menyelesaikan masalah masyarakat Cina merupakan punca utama kegagalan ini. baca disini

Dewakampung juga mencadangkan agar pemimpin MCA memahami konteks perkongsian kuasa & pemuafakatan/perjanjian yang termaktud dalam Perlembagaan Persekutuan sebelum membuat segala tuntutan yang tidak masuk akal. Jika pemimpin MCA dapat memahami Perlembagaan Persekutuan dengan baik serta mematuhinya, dewakampung amat percaya segala kekeliruan dapat diselesaikan bukannya sentiasa menuntut perkara yang bukan-bukan hingga kadang-kala menyebabkan ketengangan.

MCA juga harus memastikan serta menjawab setiap tuduhan yang dilemparkan oleh DAP kepada kerajaan tetapi apa yang mendukacitakan MCA lebih banyak mendiamkan diri...apabila ini terjadi masyarakat Cina akan beranggapan bahawa setiap lemparan tuduhan itu adalah benar...satu persoalan kepada MCA dimanakah sikap tanggungjawab pada kompenan BN???.

Datuk Seri Dr Chua Soi Lek (Presiden MCA) juga harus berusaha untuk memulihkan krisis parti yang telah berlaku selama 11/2 tahun kerana apa yang jelas krisis ini merupakan faktor mengapa masyarakat Cina menolak kepimpinan MCA. Disini perkiraan yang boleh dibuat cukup muda bagaimana hendak membimbing kalau kepimpinan Parti sendiri mempunyai masalah yang tidak boleh diselesaikan,

Apa yang jelas MCA harus menunjukkan keikhlasan untuk bersama-sama YAB Perdana Menteri dalam membangunkan negara mengikut konsep 1Malaysia yang bertujangkan kepada Rukun Negara & Perlembagaan Persekutuan....MCA harus ingat keikhlasan, kejujuran dan keterbukaan demi kompenan parti harus dibukti bermula dari sekarang

MCA harus berubah jika mahu sokongan

1 comment:

Anonymous said...

Memang tanggungjawab parti komponen. Cuma yg tak best, bila suruh kerja keras, macam mintak upah macam2 dengan deklarasi2 yg bukan2. Ini serupa macam tak bertanggungjawab. Kerja yg tak memuaskan sampai habis duit berjuta2, lagi mau mintak lagi. Nak buat kerja kena berpalu dengan duit. Hasil elek pocik. Suruh buat kerja lagi, demand lagi macam2. baru nak buat kerja. Ini macam orang harapan ka?

Sokong membawa rebah adala.