Thursday 28 August 2008

Kenapa Sumpahan Dipermainkan


Hari ini saya berfikir dan merasa agak hairan dengan sikap sesetengah orang Melayu dan pemimpin Melayu dimana sumpahan yang di buat diatas nama Allah SWT telah dituduh atau disamakan dengan sumpahan orang Kristian

Saya berfikir adakah dengan kalimah keramat Wallahi, Wabillahi, Watallahi boleh dipermainkan dan dipersoalkan dan amat menyedihkan apabila disamakan dengan sumpahan orang Kristian kerana seperti semua sedia maklum sumpahan tersebut jika ditipu akan di LAKNAT oleh Allah SWT hingga ke hari kiamat?

Saya masih berfikir kenapa seorang yang menyatakan dirinya ulamaq boleh mengeluarkan kenyataan sedemikian rupa. Adakah kenyataan tersebut hanya untuk mendapatkan sokongan dari orang-orang bukan Islam atau kerana ingin merebut kuasa?

Saya terus berfikir kenapa jadi sedemikian rupa dan bagaimana dengan masa depan Orang Melayu dan Agama Islam apabila orang yang menyatakan dirinya Pemimpin, Ulamaq, Melayu dan Beragama Islam boleh menyatakan demikian.

Sedih amat menyedihkan kerana dalam Islam sumpahan adalah jalan terakhir untuk menyatakan kebenaran tetapi apa yang berlaku adalah sebaliknya. Sumpahan yang dibuat atas nama Allah ini telah dijadikan polimik politik dan bahan guruan sesetengah pemimpin pembangkang hingga seorang pemimpin pembangkang beragama Islam dan berketurunan Melayu telah mengeluarkan kenyataan di dalam Dewan Rakyat dengan menyatakan "BN gagal walaupun telah menyorok dibelakang punggung Saiful".

Saya masih lagi berfikir

No comments: