Saturday 13 September 2008

Hai Mahasiswa Melayu




Pihak Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM) selalu menyatakan tentang hak keadilan, kesamarataan dan kebebasan tetapi apa yang berlaku adalah sebaliknya. Pihak PMIUM telah menganggu suasana kampus yang tenang dan aman dengan mengadakan "speaker corner" dimanakah keadilan, kesamarataan dan kebebasan yang diwar-warkan untuk mahasiswa lain.

Saya berfikir mengapa ini terjadi kepada satu pertubuhan yang bangga menyatakan mereka perjuang Islam....bukan saya menafikan kekuatan dan keupayaan mahasiswa tetapi apa yang menyedihkan pilihanraya kampus belum lagi tiba tetapi pihak PMIUM sibuk berkempen seolah-olah esok sudah bermula pilihanraya kampus.....

Sudahlah perhimpunan tersebut tanpa kebenaran dari pihak pengurusan universiti,,,tetapi lebih memalukan dan menyedihkan bangsa lain sibuk menuntut ilmu pengetahuan tetapi segelintir mahasiswa Melayu Islam sibuk berkempen dan menyatakan bajet 2009 tidak tepat dan tidak adil...

Saya befikir mengapa hanya Mahasiswa Melayu dan beragama Islam sahaja yang sibuk mengadakan "speaker corner" sedangkan pilihanraya kampus belum lagi tiba? Tetapi saya turut berfikir dimanakah rakan-rakan seperjuangan PMIUM yang bukan Melayu dan bukan beragama Islam.

Persoalan yang masih lagi berlegar siapakah yang bijak dan pandai disini, sedarlah wahai Mahasiswa Melayu ketika anda sibuk mengutuk dan menghentam sesama bangsa sehingga sanggup meninggalkan kuliah, orang lain terus pergi ke kuliah dan menuntut Ilmu lalu menjadi mahasiswa yang cemerlang, Jangan disalahkan pihak lain jika pointer rendah sedangkan diri sendiri yang membawa kelulusan itu rendah....persoalan saya cukupkah setakat dengan kelulusan kelas ketiga atau lebih terus lagi GAGAL MENAMATKAN PENGAJIAN?

Sedarlah anak bangsa Melayu dimana Ilmu adalah segalanya, jangan nanti sibuk "speaker corner" anda tidak habis-habis belajar....hai anak Melayu

saya berfikir untuk bangsa saya

No comments: