Wednesday 7 May 2008

ADAKAH KITA PEWARIS (Bahagian 1)


Pewaris, benarkah mahasiswa itu pewaris. Perkataan ini bermain-main diminda saya dan rakan-rakan, kadang-kala terdetik dalam diri ini benarkah aku pewaris, benarkah mahasiswa itu pewaris dan apa yang akan aku warisi?.
Jika direnung dan diperhatikan pewaris adalah orang yang menerima apa yang akan diwarisi. Ia memang tidak dapat dinafikan kita akan mewarisi negara yang makmur dan betuah ini tetapi jika kita mahasiwa tidak pandai mengurus apa yang kita warisi ini nescaya akan hancur lulurlah negara yang tercinta ini. Apabila saya, menonton cerita melayu yang mengisahkan perebutan harta akan wujudlah sikap tamak, keji-mengeji, menjatuhkan orang lain bahkan sanggup membunuh kerana harta adakah sikap ini akan diwaris oleh mahasiswa?
Sejarah juga membuktikan apabila sesebuah tamadun diwarisi oleh pemimpin yang ”buta dan bodoh” maka akan runtuhlah sesebuah tamadun, kerana apabila seseorang itu meletakkan dia sebagai pewaris maka secara tidak langsung dia tidak berusaha kerana telah pasti apa yang akan diwarisinya, sebagai contoh seorang anak tunggal akan mewarisi harta yang berbilion dari ayahnya, tetapi percayalah harta itu akan habis jika anak tunggal tadi ”buta dan bodoh” dalam menguruskan harta, ia akan menjadi sehina-hina manusia kerana orang luar sentiasa mengambil kesempatan atas ”buta dan bodohnya” beliau.
Jika kita melihat agenda WAWASAN 2020, ”membentuk masyarakat yang bersifat sains, progresif, berbudaya cipta dan berpandangan jauh kehadapan, sebuah masyarakat yang bukan sahaja dapat memanfaatkan teknologi terkini tetapi turut menjadi penyumbang”. Dari petikan yang saya ambil ini adakah sesuai kita menjadi pewaris? kerana orang yang mempunyai sifat pewaris ini tidak akan berbudaya cipta, tidak berpandangan jauh, dan saya percaya golongan pewaris ini tidak akan berusaha dengan lebih gigih kerana semuanya telah tersedia dan mereka juga hanya menunggu sahaja keputusan yang dibuat tanpa memikirkan pro dan kontranya keputusan tesebut....dan adakah ini pewaris kepimpinan negara?. Syugianya saya berpesan pada diri sendiri, kepimpinan mahasiswa dan rakan-rakan mahasiswa janganlah kita bangga dengan apa yang kita warisi kerana apa yang kita warisi ini belum tentu menjadi milik kita jika ada diantara kita yang sanggup meminggirkan rakan sendiri demi memenuhi agenda peribadi kerana jika terdapat golongan mahasiswa yang sedemikian rupa, mereka inilah golongan yang akan menghancurkan pembangunan negara yang telah diusahakan oleh pemimpin-pemimpin terdahulu.
Saya merasakan pepecahan umat boleh berlaku jika terdapat kelompok yang dinyatakan tadi. Justeru itu, tranformasi pemikiran perlu diregenerasi dengan mahasiswa haruslah di didik bahawa pembentukkan masyarakat adalah paksi utama perjuangan mahasiswa. Jika direnung dampak sosial pada masa kini akibat dari proses globalisasi dan modenisasi ini berupaya merungkai identiti masyarakat tanpa sebarang batasan dan amaran maka terjadilah isu-isu keruntuhan moral dalam masyarakat seperti bohsia, bohjan, hamil anak luar nikah dan sebagainya, saya merasakan isu-isu seperti ini harus difikirkan oleh seluruh mahasiswa. Bergitu jugalah dari sudut kepimpinan dan politik izinkan saya memberi contoh kegagalan parti FIS di Algeria dan parti Refah di Turki mengambarkan persaingan politik yang boleh menghancurkan niat baik sesebuah parti dan jika negara tercinta ini diwarisi oleh kelompok-kelompok yang sedemikian tidak mustahil Malaysia akan menjadi seperti Empayar Romawi yang bergitu hebat dan gah dizaman lampau telah runtuh akibat dari kepincangan moral dalam masyarakat.
Izikan saya memberikan satu lagi contoh kejatuhan tamadun dunia iaitu tamadun Islam Cordova telah tertimbus tanpa sisa, kejatuhan tamadun Islam Cordova akibat diwarisi oleh golongan yang kurang penghayatan ilmu dan inilah flaws terbesar kelompok generasi tersebut. Disini saya merasakan adalah baiknya jika mahasiswa yang dilaungkan sebagai penyambung kepimpinan negara meletakan diri sebagai peneroka, mungkin ada dikalangan rakan-rakan mahasiswa tidak bersetuju dengan pendapat saya ini tetapi ingin saya tegaskan disini peneroka adalah orang atau golongan yang sentiasa mencari sesuatu yang baru demi meningkatkan taraf hidup serta membawa sesuatu ke arah yang lebih praktikal dan saya melihat golongan peneroka yang rajin dan sentiasa melakukan anjakan paradigma merupakan orang yang mempunyai daya saing yang tinggi serta tidak bergantung harap pada orang lain. Jika ini berlaku kepada kepimpinan mahasiswa dan seluruh mahasiswa di IPTA, IPTS, politeknik serta kolej-kolej komuniti nescaya Malaysia akan menjadi sebuah negara yang lebih hebat dari kuasa besar dunia.
Tidak dinafikan kekuatan generasi muda amat di dambakan demi keuntuhan agama, bangsa dan negara Saidina Omar Al-Khattab apabila berbicara mengenai anak muda:- Beliau inginkan pejuang-pejuang seperti Abu Ubaidah, Muaz Bin Jabal dan Abu Huzaifah di dalam meneruskan agenda perjuangan. Bergitu juga ungkapan Sukarno bekas Presiden Indonesia ada menyatakan ” berikan aku sepuluh anak muda, pasti aku akan goncang dunia ini” jika dilihat dari dua petikan yang saya pinjam ini jelaslah generasi muda atau mahasiswa itu penentu sesebuah bangsa dan negara tetapi saya merasakan jika setiap mahasiswa mempunyai sifat sebagai seorang peneroka tiada siapa yang boleh menafikan kehebatan mahasiswa, apakah lagi menyatakan mahasiswa masa kini lesu.

No comments: