Friday 2 May 2008

fikir-fikir

Pada minggu lepas saya ada berjumpa dengan pensyarah salah sebuah IPTA yang menyatakan beliau belajar di Marocco dengan duit sendiri. Saya cukup berbangga dengan beliau tetapi ada kecewanya apabila berbual mengenai negara beliau menyatakan Malaysia bukan negara Islam. Sebagai anak kampung saya tertanya-tanya adakah benar apa yang dinyatakan?
Selepas itu, saya bertanya lagi bagaimana runtuhnya tamadun Islam Cardova, bagaimana jatuhnya kerajaan pimpinan Saddam Hussen? lalu beliau menjawad jatuhnya kerajaan tersebut kerana tidak mengikut AL-QURAAN & SUNNAH.Beliau menyatakan kerajaan harus mengamalkan Islam dalam pemerintahan negara.
Pensyarah itu bertanya kepada saya apa yang dimaksudkan dengan kritikal pengajian kerana beliau menyatakan kerajaan memberi penajaan subjek seperti kejuruteraan, doktor, akautasi, bio-perubatan dan lain-lain dalam menghantar pelajar ke luar negeri tidak kepada pengajian agama kerana pada isu murtad sekarang mana yang lebih kritikal?
Sebagai anak kampung kurang pendidikannya saya berpendapat kerajaan Malaysia telah pun mengamalkan pemerintahan Islam, dimana menekankan konsep Islam itu sendiri dalam pemerintahan contoh paling muda menjaga keamanan negara.
anologi mudah yang ingin saya nyatakan jika ibubapa telah memberi pelajaran agama yang secukupnya tetapi apabila besar anak tersebut melakukan zina adakah salah ibubapanya?. Apa yang ingin saya nyatakan disini kerajaan telah menyediakan prasarana yang cukup untuk membentuk masyarakat berilmu agama & dunia kerana diawal persekolahan telah ada ilmu pendidikan Islam.
Persoalannya adakah Malaysia bukan negara Islam adalah satu penyataan yang silap. kerana Nabi Muhammad SAW pernah bersabda
"BARANG SIAPA PERLU DUNIA, PERLUKAN ILMU
BARANG SIAPA PERLU AKHIRAT, PERLUKAN ILMU
DAN BARANG SIAPA PERLU KEDUA-DUANYA, PERLUKAN ILMU

No comments: