Monday 8 June 2009

PKR & DAP Sokong SIS Marah PAS



PAS ada memohon dan mencadangkan kepada pihak kerajaan agar mengharamkan Sisters in Islam (SIS)kerana merosakan akidah umat Islam. Apa yang menghairankan dewakampung selepas keputusan muktamar PAS beberapa Parti Pakatan Pembangkang terutamanya DAP dan PKR dengan pantas menyatakan tidak bersetuju dengan keputusan mutakmar PAS.

DAP dan PKR menyatakan apa yang diutarakan oleh SIS merupakan ia kebebasan bersuara dan berpersatuan yang menjadi amalan negara moden dan demokratik. Mustaffa Kamil Ayub (Naib Presiden PKR) dengan lantang menyatakan PKR juga tidak senang dengan usul tersebut yang juga menggesa supaya ahli PAS menjalani proses pemulihan.

Teresa Kok (Setiausaha Organisasi DAP dan selaku ahli Parlimen Seputih) menyatakan PAS sepatutnya berpegang kepada prinsip demokrasi, kebebasan bersuara dan kebebasan berpersatuan serta menuduh sikap mengharamkan sesuatu adalah sifat UMNO dan BN yang patut ditolak kerana ia bertentangan dengan hak asasi manusia serta melanggar hak-hak kebebasan sejagat.

Dewakampung tidak hairan dengan kenyataan PKR dan DAP kerana parti ini sememangnya menyokong SIS yang selama ini jelas menunjukkan perjuangan Islam liberal maka diingatkan disini perkara berkaitan agama Islam tiada istilah liberal.

1 comment:

Anonymous said...

Nak buat macam mana PKR ini dia penasihat pun sudah kurang nilai mahmudah