Tuesday 7 May 2013

ROS Perlu Bertegas Kepada DAP




Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng didesak mengadakan semula pemilihan Jawatankuasa Kerja Pusat (CEC) parti itu yang didakwa 'kotor' selepas menafikan hak 753 perwakilan menyertai pemilihan tersebut.
Masihkah kita ingat keputusan pemilihan CEC pada 15hb Disember 2013 yang menjadikan saksi bahawa bertapa perkaumannya parti DAP dimana tiada pun seorang calon berbangsa Melayu terpilih dalam pemilihan tersebut dan selepas 19 hari dari tarikh pemilihan tiba-tiba pihak kepimpinan DAP mengumumkan berlaku kesilapan teknikal dalam penjumlahan undi dengan mengistiharkan Zairil Khair Johari sebagai salah seorang anggota CEC. Keputusan ini telah menyebabkan beberapa orang ahli parti DAP membuat laporan kepada Pertubuhan Pendaftar (ROS) serta lebih memeranjatkan dengan pengumuman peletakkan jawatan Pooi Weng Keong selaku Pengarah Pilihan Raya DAP ini buat berikutan kebimbangan ada pihak yang cuba memanipulasi serta menafikan hak perwakilan.

Pihak ROS harus mengambil tindakan tegas ke atas DAP mengikut lunas undang-undang kerana di lihat Guan Eng tidak mahu membuat pemilihan semula walaupun telah di desak oleh banyak pihak termasuk di kalangan perwakilan dan ahli DAP itu sendiri. Ini boleh di perkukuhkan lagi dengan kenyataan orang bekas orang kanan parti DAP iaitu

a) Tuanku Abdul Aziz Tuanku Ibrahim (Bekas Naib Presiden DAP) yang mendakwa Guan Eng tidak mahu pemilihan CEC semula kerana takut dinasti Lim akan hilang kuasa ke atas parti DAP. 

b) Tan Chew Wah (Bekas Setiuasaha DAP Kampung Baru Balakong), mendesak agar Guan Eng tidak mematuhi arahan yang di keluarkan oleh pihak ROS dan bukannya mencabar kembali kerana pemilihan semula CEC akan memberikan keyakinan para perwakilan. baca disini.

Ini membuktikan bahawa DAP sendiri tidak telus dalam proses pemilihan CEC dan bagaimana pula mereka boleh menuduh serta menidakkan ketelusan SPR??, hinggakan mereka terutamanya pihak pembangkang masih boleh memerintah dan membentuk kerajaan negeri di Pulau Pinang, Kelantan dan Selangor??turut baca disini


Jika parti DAP masih lagi tidak mengadakan pemilihan CEC yang baru, SEKALI LAGI MEMBUKTIKAN DAP TIDAK TULUS DALAM PEMILIHAN, BAGAIMANA JIKA MAHU TULUS DALAM PENTADBIRAN KERAJAAN....???

No comments: