Thursday 19 February 2009

V.Sivakumar Ingkar Titah DYMM Sultan Perak

V.Sivakumar (Speaker Dewan Undangan Negeri, Perak, ADUN DAP Tronoh) telah mengambil tindakan mengejutkan dan tidak mengikut peraturan apabila menggantung dan melarang Datuk Dr. Zambry Abd. Kadir (Menteri Besar) bersama enam Exco Kerajaan Negeri Perak yang baru dari menghadiri sidang DUN berkuat kuasa serta-merta. Tindakan Sivakumar ini yang masih bermimpi kerajaan Pakatan Rakyat masih memerintah negeri Perak.

Apa yang jelas V.Sivakumar tidak menghormati keputusan Institusi Raja-Raja Melayu, mempersoalkan dan mempermainkan kuasa DYMM Sultan Azlan Shah (Selaku Sultan Perak) yang melantik Menteri Besar baru iaitu Datuk Dr. Zambry Abd. Kadir.

V.Sivakumar juga seakan-akan mencabar Kedaulatan Raja-Raja Melayu yang jelas termaktud dalam Perlembagaan Persekutuan melalui Perkara 181. V.Sivakumar juga telah melanggar Aturan Mesyuarat Dewan Undangan Negeri Perak (perintah-perintah tetap Dewan Perhimpunan Undangan Negeri Perak Darul Ridzuan). V. Sivakumar menggantung Menteri Besar Perak selama 18 bulan dan barisan Exco pula selama 12 bulan, apa yang jelas V.Sivakumar takut kepada bayang-bayang sendiri dan seharusnya V.Sivakumar bersama-sama Nizar meletak jawatan sebagi ADUN kerana menderhaka dan ingkar titah DYMM Sultan Perak.



Kepada pemimpin Pakatan Rakyat terutama di Perak belajar menerima kenyataan dan jangan cabar kedudukan serta Kedaulatan Raja-Raja Melayu kerana Bangsa Melayu cukup menghormati Institusi Raja.

Kepada Nizar JANGAN JADI hamba yang DERHAKA KEPADA RAJA ingat jawatan ADUN yang beliau miliki adalah di kawasan jajahan DYMM Sultan Perak.

2 comments:

Anonymous said...

Nizar memang seorang penderhaka

Anonymous said...

It looks as if the Perak DUN Speaker has more power over and above his own Sultan in that he could even nullify the appointment made by the Sultan by suspending the new MB and his EXCO. Whatever is the DUN Speaker’s interpretation or whoever is advising him, it is ludicrous and absurd.

DUN Speaker Siva even thinks that he too has the power to declare a DUN seat vacant and to command SPR to hold a by election on an unsigned letter purported to be the resignation letters of two DUN members.

By the look of it, he thinks that he is above not only the Sultan but also the chairman of the election Commission.

My view of his recent act of suspending the new MB and his EXCO is a direct challenge against the authority of the Sultan and he could be liable to be detained under the ISA for undermining national security if not charged under section 121A of the Penal Code.

Assoc Prof Dr Abdul Rani Bin Kamarudin
Law lecturer IIUM

Bahasa Malaysia
Speaker DUN Perak seolah-olahnya mempunyai kuasa mengatasi dan melebihi Sultannya sendiri sehingga boleh menggantungkan MB Dato Zambri dan Exconya yang dilantik Sultan. Apapun tafsirannya dan siapapun penasihat undang2nya, ianya tafsiran yang peilk dan janggal.

Speaker DUN Perak Siva juga berfahaman bahawa dia juga berkuasa mengistiharkan mana-mana kerusi DUN kosong dan juga berhak mengarahkan SPR mengadakan pilihanraya kecil berdasarkan surat yang tiada bertarikh kononnya dua kerusi DUN adalah kosong.

Nampaknya, Speaker DUN Perak bukan sahaja mengatasi kuasa Sultan bahkan mengatasi kuasa pengerusi SPR juga.

Pada pandangan saya, tindakan Speaker Dun Perak menggantungkan MB baru dan EXCOnya adalah suatu tindakan mencabar kedaulatan dan titah Sultan dan suatu perbuatan yang membolehkannya ditangkap dan ditahan dibawah ISA kerana menggangu gugat keselamatan negara dan atau didakwa dibawah seksyen 121A Kanun Keseksaan.

Prof Madya Dr Abdul Rani Bin Kamarudin
Pensyarah Undang2 IIUM