Monday 2 March 2009

Aparteid & Kenyataan Dr. Boo Cheng Hau


Dr. Boo Cheng Hau Ahli Dewan Undangan Negeri (DUN) Johor telah menyamakan amalan ‘bumiputeraisme’ dengan dasar aparteid boleh membangkitkan semangat perkauman di Malaysia. Dilihat kenyataan yang dikeluarkan oleh Wakil Rakyat berkenaan boleh merosakkan keharmonian negara.

Kenyataan ini menunjukkan dasar sebenar DAP yang suka membangkitkan politik perkauman yang sempit. Jelas menunjukkan DAP tidak belajar dari sejarah berlakunya peristiwa 13 Mei yang berpunca dari kenyataan-kenyataan berbaur perkauman sehingga mencetuskan isu pergaduhan kaum.

Adalah jelas menunjukkan Dr. Boo Cheng Hau tidak memahami sejarah atau lebih tepat tidak mengenali sejarah Malaysia. Persoalan yang boleh dibangkitkan adakah Dr. Boo Cheng Hau benar-benar rakyat Malaysia kerana jika kita melihat sejarah DAP sendiri adalah serpihan dari PAP (Parti yang membentuk kerajaan di Singapura).

Jika dikaji Perlembagaan melalui Perkara 153 Hak Istimewa Orang Melayu dan Kaum Bumiputera telah termaktud ia seharusnya tidak dipertikaikan oleh mana-mana pihak. Jelas menunjukkan Dr. Boo Cheng Hau dan DAP agak buta berkenaan Perlembagaan Malaysia.

Di harapkan semua wakil rakyat samada dari Barisan Nasional atau Parti Pembangkang harus memahami sejarah agar isu berbaur perkauman sempit tidak dibangkitkan lagi.

DEWA KAMPUNG SAYANG MALAYSIA

No comments: