Wednesday 11 March 2009

Siapa Pemusnah Bangsa Melayu


Raja Dr. Nazrin Shah (Raja Muda Perak) bertitah dan mengingatkan orang Melayu kewujudan usaha radikal oleh pihak tertentu yang ingin mengubah resipi kekuatan Bangsa Melayu yang terdiri dari faktor, bahasa dan budaya. Ketiga-tiga elemen ini terletak di bawah naungan Kedaulatan Raja-Raja Melayu dan terkandung termaktub dalam Perlembagaan Negara.

Konteks kekuatan Bangsa Melayu merujuk kepada elemen penyatuan bangsa tetapi apa yang berlaku pada hari ini apabila Bangsa melayu sendiri yang mahu meruntuhkan institusi Melayu.

Jelas menunjukkan survival bangsa Melayu akan terancam apabila tradisi dan institusi Melayu tidak dihormati. Ini berlaku apabila pemimpin dan generasi muda pada hari ini cetek latar belakang sejarah keagongan dan ketuanan Melayu.

Apabila pemimpin Melayu sendiri tidak menghormati Institusi Raja-Raja seperti apa yang dilakukan oleh Nizar (Pemimpin dalam PAS) yang jelas menentang Kedaulatan DYMM Sultan Perak apakah lagi bangsa lain, maka tidak hairan apabila ada pemimpin dari Parti pembangkang yang bukan berbangsa Melayu dan bukan beragama Islam mahu menyaman DYMM Sultan Perak.

Jika keadaan ini berterusan Bangsa Melayu hanya tinggal nama dan tidak mustahil hanya tinggal nama sahaja. Kepada Pemimpin-peminpin Melayu jangan kerana dok gila kuasa hingga sanggup memperjudikan nasib anak Bangsa Melayu.

No comments: