Thursday 12 March 2009

Kekebalan Ahli Parlimen Adakah Perlu?????



Semalam YB Ibrahim Ahli (Ahli Parlimen Bebas Kawasan Pasir Mas) mencadangkan di dalam Dewan Rakyat yang mulia agar kekebalan Ahli Parlimen ditarik balik agar Ahli Parlimen lebih bertanggungjawab dengan apa yang diucapkan.

Walaupun Malaysia mempunyai Akta Hasutan adalah jelas menunjukkan ia seakan-akan tidak mencukupi bagi mengawal keceluparan mulut-mulut Ahli Parlimen samada dari Parti Pembangkang atau Parti Kerajaan.

Cadangan YB Ibrahim Ali sewajarnya disokong oleh setiap Ahli Parlimen kerana apabila kekebalan ditarik balik maka Karpal Singh (Ahli Parlimen DAP) tidak akan mengucapkan perkataan “CELAKA” lagi. Bergitu juga dengan Ahli Parlimen yang lain.

Adalah amat memalukan apabila Ahli Parlimen boleh mengucapkan perkataan yang tidak wajar dan ia ditonton oleh masyarakat dan seharusnya setiap Ahli Parlimen mempunyai Akauntabiliti, Intergriti dan Etika semasa berbahas atau dari segi tingkah-laku kerana mereka merupakan “public figure”.

Selain dari Akauntabiliti, Intergriti dan Etika, sikap moral yang tinggi amat diperlukan bagi setiap Wakil Rakyat dan ia merupakan perkara yang wajib dipatuhi walaupun berbogel di rumah sendiri seperti kes Elizabeth Wong (Ahli Dewan Undangan Negeri PKR Kawasan Bukit Lanjan) yang gambarnya ditangkap dalam keadaan separuh bogel seperti tersebar di Internet.



Persoalan Etika Tuan Guru Nik Aziz (Menteri Besar Kelantan dan ADUN Pulau Melaka) harus dilihat kembali apabila Tuan Guru menyatakan Eliza harus dilindungi

Dewa Kampung pening memikirkan pemimpin masa kini......

No comments: