Wednesday 8 April 2009

1 BN, 1 PAS, 1 PKR



Tiga pilihanraya kecil baru berlangsung dimana 2 dimenangi oleh Pakatan Rakyat (PR) dan 1 dimenangi oleh Barisan Nasional (BN), kekalahan BN bukan disebabkan rakyat membenci kerana jika dilihat terdapat peningkatan undi kepada BN.

Kemungkinan besar beberapa perkara perlu dianalisis oleh BN dan mungkin juga antara faktor-faktor penyumbang kekalahan BN adalah seperti berikut terutama di Kawasan Parlimen Bukit Gantang antaranya

i. Dahulu UMNO adalah parti yang sangat kuat kerana semua ahli bersama dan bersatu-padu, tetapi apa yang berlaku kebanyakkan ahli PKR adalah bekas ahli UMNO. Apa yang perlu, UMNO harus mencari semula kekuatan dahulu dengan lebih memberi ruang dan peluang kepada generasi muda menjadi ahli UMNO serta memberi ruang kepada mereka melibatkan diri dalam politik secara langsung.

ii. Jentera PR di Parlimen Bukit Gantang dikatakan dua ganda lebih besar daripada jentera BN. Disini saja dapat dilihat bahawa mengundi PR telah menang. Ini bermakna jika dibuat perkiraan mudah, jentera BN baru hendak bermula berkempen PR telah berjaya memancing pengundi.

iii. Kekalahan BN tidak menunjukkan ianya satu keputusan yang berpihak kepada PR kerana majoriti kemenangan adalah kecil. Jika ada usaha yang lebih kuat undi ini pada bila-bila masa boleh berpihak kepada BN.

iv. Kemenangan Ketua Pemuda UMNO tidak mencerminkan kemahuan akar umbi, persoalan disini bagaimana orang yang mendapat pencalonan tinggi dari akar umbi boleh kalah ?, Keadaan ini membuatkan akar umbi tidak mahu bergerak untuk memastikan kemenangan di pihak BN kerana merasa dikhianati.

v. Persoalan disini nampaknya perwakilan UMNO kenyang di perwakilan sahaja tetapi masih tidak sedar dengan realiti politik semasa.

dewakampung sayang Malaysia

No comments: