Sunday 5 April 2009

Kalimah Allah & Ucapan Anwar Ibrahim



Datuk Seri Harussani Zakaria (Mufti Perak) menyatakan Anwar Ibrahim tidak seharusnya membangkitkan kalimah Allah SWT kerana ia melibatkan sensitiviti Islam dan Bangsa Melayu. Harussani turut mendakwa Kalimah Allah SWT bukan untuk “suka-suka”.

Penulis melihat Anwar Ibrahim membangkitkan Kalimah Allah adalah tindakan yang tidak boleh diterima dan tidak harus dimaafkan. Seharusnya Anwar Ibrahim sebagai seorang penganut Agama Islam faham sensitiviti ini.

Adalah tidak sangka Anwar Ibrahim sebagai seorang Penganut Agama Islam dan Berbangsa Melayu sanggup berbuat demikian semata-mata untuk meraih sokongan politik. Seharusnya sebagai Penasihat PKR harus memahami sensitivi Islam dan Bangsa Melayu.

Adalah amat mendukacitakan apabila Anwar Ibrahim sanggup menuduh UMNO yang menyebabkan Kalimah Allah tidak boleh digunakan. Persoalan disini adakah Anwar Ibrahim faham kalimah tersebut berkaitan dengan agama Islam. Penulis berpendapat Anwar Ibrahim tidak layak menyatakan demikian kerana beliau bukannya Ustaz dan mengapa semasa duduk dalam UMNO Anwar Ibrahim tidak menyatakan demikian....

Ini menunjukkan senario orang yang mabuk kuasa dan pangkat, sedarkah Anwar Ibrahim kenyataan semasa ceramah beliau boleh mengundang persengketaan di Malaysia.

dewakampung sayang Islam, Melayu dan negara Malaysia

No comments: